همه چیز درباره Material Design
همه چیز درباره Material Design

به احتمال زیاد تا به امروز کلمه  Material Design به گوش شما خورده است و شاید چندین مقاله هم در این مورد خوانده باشید، در این مقاله قصد داریم از تاریخچه و ماهیت Material Design اطلاعاتی در اختیار شما دوستان قرار دهیم.

اول از همه باید بدانیم متریال دیزاین به چه معناست؟ متریال دیزاین سبکی/زبانی جدید در طراحی است که گوگل در یکی از کنفرانس های خبری خود آن را معرفی کرده است. اگر بخواهیم دقیق تر باشیم در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴

متریال دیزاین بیش از حد به سیستم گرید و انیمشین‌ها اهمیت می‌دهد و عمق و سایه‌ها برای المان‌های طراحی شده بسیار مهم است. شاید بتوان گفت ورژن بروز شده طراحی تخت (Flat Design) باشد اما خیلی زیباتر با انیمییشن‌ها و  Transition های بسیار زیبا و در عین حال پیچیده. خود گوگل ادعا دارد که زبان جدید طراحی آنها، الهام گرفته از مرکب و کاغذ است. یکی از طراحان مشهور جهان به نام Matias Durate میگوید همانگونه که اجسام در دنیای واقعی قابل حس هستند و طول و عرض و ارتفاع دارند در این نوع طراحی دیجیتال هم باید همین حس‌ها را منتقل کرد.

اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم متریال دیزاین چیست. می‌توانیم بگویم متریال دیزاین نسخه مکتوب، مستند و علمی طراحی تخت (Flat Design) هست. در ابتدا این نوع طراحی محدود به اپلیکیشن‌های موبایلی بود که برای اندروید فراهم شده‌اند و استفاده از آن در محیط وب کمی نامفهوم بود، ولی متریال دیزاین خیلی سریع جای خود را بین طراحان رابط کاربری وب پیدا کرده و میتوان گفت در حال محبوب شدن است، برای مثال به نمونه های زیر توجه کنید:

material d

عکس فوق محیط اپلیکیشن است به اسم Source که تقریبا همان کار Feedly را انجام می‌دهد ولی کمی با طراحی متفاوت و زیبا، همچنین اگر از اپلیکیشن Inbox گوگل هم استفاده کرده باشید به سبک طراحی متریال پی خواهید برد. اگر می‌خواهید طرح بعدی خود را با این زبان طراحی کنید میتوانید از فریمورک های زیر استفاده کنید:

Material UI

material ui

MUI

mui

البته فریمورک های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها نیز به مقصود خود برسید ولی ما به همین دو بسنده می‌کنیم، همچنین اگر می‌خواهید مفاهیم و قوانین متریال دیزاین را کامل و از پایه یاد بگیرید بهترین منبع خود گوگل است که از این لینک قابل دسترس است.

متریالایز کردن متریال

در زبان بصری جدید اندروید از طبیعت، فیزیک، جسارت و نمای گرافیکی بر پایه چاپ الهام گرفته شده، یا به عبارت دیگر یک طراحی بر پایه ی کیفیت کاغذ. هنگام تجربه ی متریال دیزاین، دنبال نماد های مادی باشید [نماد هایی از موادی که هم اکنون در اطرافتان می بینید]. از جمله “استفاده از ویژگی های آشنای قابل لمس (familiar tactile attributes)” و “نورپردازی واقعی (realistic lighting)” برای بوجود آوردن یک “فضای منطقی” و “سیستم حرکتی”.

دومین اصل حرکات هستند. گوگل مخصوصا به حرکات اندروید روی نمایشگر دستگاه توجه داشت. “همه ی حرکات در یک محیط واحد جا گرفته اند. موضوعات بدون قطع پیوستگی تجربه ی کاربری ارائه شده اند، حتی هنگام دگرگونی و سازماندهی مجدد. بازخورد ها نا محسوس و در عین حال واضح و انتقال ها در حین کارآمدی، منسجم نیزهستند.”

و بالاخره: گوگل انقلابی رنسانسی به طراحی چاپی در دستگاه های همراهش داد. “عناصر پایه ای در طراحی بر مبنای چاپ —شامل تایپوگرافی، گرید ها،  فضا، مقیاس، رنگ و استفاده از تصاویر— راهنمای رفتار های بصری – آفریدن سلسله مراتب، معنا وتمرکز. انتخاب رنگ آگاهانه، تصاویر لبه به لبه، تایپوگرافی در مقیاس بزرگ و فضای سفید تعمدی، رابط گرافیکی جسورانه ای می آفرینند که کاربر را در تجربه اش غرق می کند.” آخرین باری که یک مجله ی چاپی خواندید کی بود؟ حالا وقتش است که یک مجله ی قشنگ بخرید و خودتان را در صفحاتش غرق کنید.

material design

چیزی در مورد فیزیک نگفتیم؟ گوگل مرزهای دانشش را روی سیستم انیمیشن متریال دیزاین هم پیش برده. “یکی از جنبه های مهم حرکت در طراحی متریال این است که احساس فیزیکی را بدون قربانی کردن ظرافت، سادگی و زیبایی حفظ کنید و جادوی تجربه ی کاربری بدون نقصی را به وجود بیاورید.” که میتوان اینگونه ترجمه کرد: رهایی از حرکات مکانیکی، خطی در جهت رقص سریع و ظریف المان ها. موضوعات بر طبق قوانین حرکت در طبیعت، با حداکثر سرعت به فضای صفحه نمایش وارد می شوند. “شخصی که به فریم دید وارد می شود، راه رفتن را از لبه ی فریم شروع نمی کند، بلکه از قبل در حال راه رفتن است. به طور مشابه، وقتی موضوعی از قاب خارج می شود، به جای اینکه هنگام خروج از فریم شتابش را کاهش بدهد، سرعتش را حفظ می کند.” با اطمینان می توان گفت که از این به بعد گوگل و توسعه دهندگان اپ ها با تغییرات غیر ضروری در سرعت و شتاب انیمیشن ها شما را گیج نخواهند کرد.

یکی دیگر از قدم های بزرگ رو به جلویی که اندروید به سمت طبیعی تر جلوه کردن برداشته، تعامل پاسخگو (Responsive Interaction) است. به این معنی که عناصر واسط کاربری به شیوه ای منطقی و قابل پیش بینی به ورودی های کاربر عکس العمل نشان می دهند. شیوه ای که با اصول گوگل تعریف می شود که تقسیم شده اند به: سورفیس ری اکشن (تایید بصری آنی در نقطه تماس) متریال ریسپانس (تغییر متریال به محض لمس یا کلیک) و رادیال اکشن (اعمالی که به شکل بصری به مرکز ورودی شان متصل می شوند – صدا از طریق آیکون میکروفون وارد می شود، کیبورد از طریق کلید های کیبورد و …)

مورد دیگر متریال دیزاین که برای کاربرانش دلچسب خواهد بود انتقال معنی دار (Meaningful Transitions) است. گوگل اعلام کرد: “انتقال بین دو حالت بصری باید روان باشد، بی دردسر ظاهر شود، و بالاتر از همه اینها برای کاربر مشخص و واضح باشد نه اینکه باعث سردرگمی اش بشود.” و اضافه کرد: ” از آنجاییکه عناصر انتقالی اطراف صفحه نمایش حرکت می کنند،  باید به شیوه ای هماهنگ رفتار کنند. مسیر هایی که عناصر در طول انها حرکت می کنند، باید جالب و منظم باشند.”

برای اینکه اپ ها زیباتر و جذاب تر به نظر برسند و شما را وسوسه کنند که بیشتر و بیشتر لمسشان کنید، گوگل از طراحان و توسعه دهندگان خواست از انیمیشن هایی فراتر از انیمیشن های موجود و تکراری استفاده کنند. ” یک آیکون منو که یک فلش می شود، یا کنترل های پلی بک که از یکی به دیگری تبدیل می شوند، عملکرد های دوگانه ای دارند: یکی آگاه کردن کاربر و دیگری نفوذ اپلیکیشن در ذهن کاربر با ایجاد لحظه ای شگفتی و حس داشتن مهارت های فوق العاده.” اینها حرف هایی هستند که قبلا از اپل می شنیدیم!

 

material design 2

رنگ های دیوانه!

شما هم رنگهای کدر و طراحی مسطح را دوست ندارید؟ خیلی بد شد چون آینده اینگونه خواهد بود. به گفته گوگل رنگ های ارائه شده در متریال دیزاین همگی شامل “انواع حالت های رنگ های شفاف و تند در کنار محیط کدر و خنثی هستند، که نشانه ای از معماری معاصر، علائم جاده ای، نوار های علامت گذاری پیاده رو و باشگاه های ورزشی کنونی هستند.” سایه و روشنی های برجسته، رنگ های غیر منتظره و تند هم هستند. منو های اپلیکیشن به طور کلی از پالتی با سه رنگ تبعیت می کنند، اولیه، ثانویه، و تاکیدی. نوشته های خاکستری، آیکون ها و جدا کننده ها، به جای رنگ های سالید و یکنواخت از درجه های مختلف شفافیت (آلفا) برای نمایش بهتر استفاده می کنند.

در قلمرو تایپوگرافی و حروفچینی، فونت روبوتو، امضای اندروید است که هنوز حکمرانی می کند. اما لباس جدیدی هم به آن پوشانده اند، حالا پهن تر، گردتر، واضح تر و “خوشبینانه تر” شده است.

 

iconic

نگاه آیکونیک

میتوانید ببینیدشان؟ این ها آیکون های جدید اندروید هستند، و به قول گوگل: “ساده، مدرن، دوستانه و گاهی هم غیر معمول.” طراحان با تقارن و انسجام اشکال بازی می کنند تا به آیکون ها کیفیت منحصر به فردی بدهند. منحنی های گرد گوشه های خطرناک و تیز را مغلوب خواهند کرد. اگرچه به یاد داشته باشید “انسجام مهم است”. بنابراین توسعه دهندگان می خواهند سیستم آیکون های اندروید را در هر جای ممکن در اپلیکیشن های متفاوت استفاده کنند.

 

quantomic

کاغذ کوانتومی

گوگل رویکرد کاغذ گونه را بسیار بسیار جدی گرفته است. طراحان اپلیکشین ها باید به این ذهنیت برگردند که هر پیکسل (به استثنای نوار های سیستم و نوتیفیکشین ها) همانگونه که روی کاغذ کشیده می شوند به نظر می آیند. سطوح همانند ورقه های کاغذ روی هم می افتند، به هم وصل می شوند و روی هم حرکت می کنند. شما باید این مفهوم را در عمل ببینید تا واقعا به فلسفه آن پی ببرید. از همه مهم تر اینکه گوگل اصول و قوانین محدود کننده ای برای نمایش و چگونگی رفتار پنجره ها و منو ها دارد، بنابراین می توان امیدوار بود که ظاهر یکپارچه و یکسانی را در همه برنامه های اندروید شاهد باشیم.

 

گوگل تا حد ممکن برای تبدیل اندروید به یک سیستم عامل هوشمند، زیبا و کاربر محور پیش رفته است. اصول و فلسفه های پایه ای اندروید L به طور شگفت انگیزی پیچیده و عمیق هستند. امروز ما شاهد ان بودیم که گوگل با حرکتی محکم و قاطع، تصمیم گرفته تا به اندروید ظاهری منحصر به فرد و تمام عیار بدهد. ظاهری که کوچتکرین شکی در مورد سیستم عاملی که شما استفاده خواهید برایتان باقی نگذارد.

 

چرا از Material Design گوگل استفاده کنیم؟

اصول طراحی متریال دیزاین بر مبنای حرکت و جلب توجه بیننده می باشد. عناصر اصلی در هر وبسایت مانند تایپوگرافی، رنگ، فضا های خالی و فاصله ها همگی به گونه ای طراحی شده تند که توجه بیننده را به خود جلب می کنند. این ترکیب موجب تمرکز چشم کاربر بر روی مفاهیم می شود.

انتخاب آگاهانه ی رنگ، نمایش متن در سایز مناسب، المان های گرافیکی زیبا، فضاهای خالی همگی باعث بوجود آمدن تصاویری گرافیکی چشم نواز می شوند. حرکت نقش مهمی در زیبایی و جذابیت خروجی خواهد داشت و برای هر حرکتی مفهوم و کاربردی مشخص در نظر گرفته شده است.

در اوایل جولای ۲۰۱۵ گوگل فریم ورک جدید خود را، با نام Material Design Lite منتشر کرد. فریم ورک متریال دیزاین دارای قابلیت نصب آسان، بارگذاری راحت و حجم ۲۵ کیلو بایت (به صورت فشرده) می باشد. متریال دیزاین شامل کتابخانه ای از کامپوننت ها و تم ها در قالب کد های HTML , CSS و Js می باشد.

گوگل چند قالب استاندارد و پیش فرض برای شروع کار به شما پیشنهاد میدهد که همگی شامل عناصری مانند خلاقیت و زیبایی در کنار طراحی رسپانسیو و کاربری آسان می باشند.

کتابخانه متریال دیزاین شامل طیف عظیمی از کامپوننت های مختلف می باشد که می توانیم به دکمه، تولتیپ، صفحه بندی ریسپانسیو و … اشاره کنیم. این کامپوننت ها همگی براساس استانداردهای تعریف شده و با اصولی مشخص تهیه و ارائه شده اند. توسعه کنندگان Material Design وعده داده اند که بر این نمونه کدها اضافه خواهند کرد و امکانات جدیدی به آن اضافه خواهد شد.

برای دسترسی به فریم ورک متریال دیزاین و دانلود منابع آن می توانید به منبع اصلی متریال دیزاین در سایت GitHub مراجعه کنید و یا مستقیما به سایت Material Design Lite رفته و آخرین نسخه را دریافت نمایید.

طراحی متریال در مرورگر های مدرن مانند اپرا، فایر فاکس، گوگل کروم و … به آسانی کار میکند. ولی در اینترنت اکسپلورر ورژن ۹ کمی با مشکل روبرو است.

آیا تجربه استفاده از Bootstrap و طراحی سایت با آن را داشته اید؟ پس حتما از Material Design نیز لذت خواهید برد. ورود چنین فریم ورک هایی موجب میشود تا این خلا بزرگ میان طراحی و کدنویسی از میان برود.

افراد بسیاری هستند که قدرت تحلیل و کدنویسی بسیار بالایی دارند ولی نتیجه کار آنها معمولا در زیر یک طراحی زشت و ناکارآمد پنهان می ماند. بکارگیری Material Design راه حلی مناسب برای رفع این نقیصه خواهد بود.

گردآوری و تالیف: ایده ساز

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *