زیردامنه یا پوشه؟ کدام برای سئو بهتر است؟
زیردامنه یا پوشه؟ کدام برای سئو بهتر است؟

این سوال خیلی از وب مسترهاست که موقع ایجاد سرویس جدیدی برای سایت خود نمی دانند از زیر دامنه استفاده کنند و یا از زیر پوشه (زیر دایرکتوری)؟ کدام برای سئو و موتورهای جستجو بهتر است؟ کدام یک از نظر موتورهای جستجو قابل پذیرش تر است؟ کدام؟ کدام؟ و کدام؟

تفاوت میان زیر دامنه و دایرکتوری فرعی:

قبل از اینکه به مزایا و معایب هرکدام بپردازیم بهتر است ساختارشان و تفاوتشان روشن شود. هنگام استفاده از زیر دامنه آدرس مورد نظر به شکل زیر خواهد بود:

subdomain.domain.com

 توجه داشته باشید که زیردامنه بخشی قبل از دامنه ی اصلی سایت است. این به این معنی است که این بخش از مطالب که در زیر دامنه سایت شما واقع شده جدا از سایت اصلی است و موورهای جستجو اینگونه درک می کنند. استفاده ی معمول از زیردامنه می تواند برای وبلاگ یک سایت تجاری باشد. مانند: blog.companysite.com و یا همچنین سایت هایی با انجمن و فروم مانند: forum.contentsite.com

 بر خلاف زیر دامنه، زیر دایرکتوری یا پوشه دنباله ی سایت قرار می گیرد. مانند:

domain.com/subdirectory

تفاوت این دو بیشتر در نحوه استفاده است و به نوع محتوا بستگر دارد. قانون کلی برای نحوه و زمان استفاده از این دو وجود ندارد! اما طور کلی اگر محتوایی دارید که با سایت شما خیلی جور نیست بهتر است از زیردامنه استفاده کنید. پس اگر محتوای شما تفاوت چندانی با سایت اصلی ندارد می توانید از پوشه کمک بگیرید. برای مثال اگر شما وبلاگی برای آموزش طراحی وب دارید، می توانید دیگر آموزش ها در حوزه های مختلف را در پوشه و دایرکتوری جداگانه بگذارید. چرا که به هرحال جزئی از وبلاگ و مطالب آموزش شما هستند. ولی برای افزودن سرویسی جدید به سایت، مانند آپلود سنتر، فروم، فروشگاه و … بهتر است از زیر دامنه مجزا استفاده کنید.

مزایای زیر دامنه:

واقعا سخت است که بخواهیم سختگیرانه بدانیم زیر دامنه برای سئو بهتر است یا پوشه. چرا که فاکتورهای زیادی در این امر دخالت دارند. با این حال یکی از مواردی که شما از زیردامنه جداگانه استفاده کنید، داشتن صفحات متعدد با کلمات کلیدی یکسان است.

گوگل معمولا نتایج را به هر دامنه محدود میکند مگر اینکه دامنه بیشتر باشند و شانس بیشتری برای نمایش داشته باشند. بعبارت دیگر اگر شما یک دامنه داشته باشید به همراه چند دایرکتوری، هنگام نمایش نتایج یک عبارت خاص که به سایت شما هم مرتبط است، تنها ۲ یا ۳ نتیجه به شما محدود می شود. در حالی که اگر ۵ زیردامنه داشتید شانس نمایش ۲ یا ۳ نتیجه برای هر زیر دامنه لحاظ خواهد شد.

 یکی دیگر از مزیت های زیر دامنه این است که می توانید کلمه ی کلیدی خود را بعنوان نام زیر دامنه قرار بدهید. البته اینکار با پوشه هم امکان پذیر است ولی دامنه وزن بیشتری برای موتور جستجو دارد.

مشکلات زیر دامنه:

مزایای زیردامنه ها مخصوصا برای موتورهای جستجو ملموس هستند با این حال دارای اشکالاتی هم می باشند. مثلا اینکه زیر دامنه برای تنظیم و مدیریت سخت تر و پیچیده تر است.

اما عیب بزرگ زیر دامنه این است که به هیچ وجه از دامنه اصلی ارث نمی برد. یعنی اینکه اگر سایت شما دارای رتبه خوب و پیج رنک ۵ باشد، ممکن است زیر دامنه شما دارای رنک ۰ باشد و این بدین معنی است که زیر دامنه ها باید از نو بهینه سازی شوند.

مزایای پوشه و دایرکتوری:

دو مزین کلی برای زیر پوشه ها وجود دارد.

اول اینکه همانند زیر دامنه در پوشه هم می توانید کلمه کلیدی خود را داشته باشید. ( البته تفاوت در سئو است ). و دوم اینکه پوشه معیارهای دامنه خود را به ارث می برد.

مشکلات پوشه و دایرکتوری:

مشکل اساسی پوشه ها این است که در نتایج موتورهای جستجو بسیار محدود خواهند بود. و باید عملیات بهینه سازی زیادی روی آن ها صورت بگیرد.

بطور خلاصه پیشنهاد می شود برای خدمات و سرویس های جداگانه ای که می خواهید به سایت اصلی اضافه کنید از زیر دامنه استفاده کنید. همانند انجمن، جامعه مجازی، آپلود سنتر و حتی فروشگاه. البته این توصیه ها بطور کلی هستند و لازم نیست شما کورکورانه این اعمال را انجام دهید. بلکه باید طبق نظر خود و آنالیز و تجزیه و تحلیل سایت خود به نتایج درست برسید. اما نکته ی مهم در مزایا و معایب هرکدام نهفته است.

تالیف: ایده ساز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *