روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت
روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

تاثیر رنگ بر انسان و انتقال احساسات و معانی گوناگون با استفاده از روانشناسی رنگها امری اثبات شده و مورد پذیرش همگان است. در دنیای امروز به هر جایی که نگاه میکنیم رنگهای زیادی را به چشم خواهیم دید ولی بدون توجه به روانشناسی رنگها احساسات مورد نظر طراحان به ما منتقل میشود.
حال اگر شما طراح گرافیکی وبسایت هستید و یا بعنوان مدیر تبلیغاتی یک شرکت فعالیت میکنید، شناخت و استفاده از روانشناسی رنگها چه تاثیری بر عملکرد و موفقیت تان خواهد داشت؟ در این مقاله قصد داریم تا بصورت دقیقتر روانشناسی رنگها را مورد توجه قرار داده و کاربردشان در طراحی سایت را بصورت موردی بررسی کنیم.
در طراحی سایت هدف اصلی معرفی و فروش خدمات یا محصولات شرکت شما می باشد ولی با توجه به عدم رودرویی با مشتری بسیاری از تکنیکهای بازاریابی را نمیتوان بکار برد، به همین دلیل روانشناسی رنگها در طراحی سایت بسیار موثر بوده و نشانگر شخصیت و هویت شما خواهد بود.

انتخاب ترکیب رنگ مناسب وبسایت

در دنیای بزرگ فن آوری اطلاعات و اینترنت انتخاب رنگ و ترکیب رنگ مناسب می تواند نوید بخش تمایز و نشان دهنده تفاوت های چشمگیر وبسایت شما با رقبایتان باشد. مطمئنا انتخاب ترکیب رنگ در طراحی وبسایت، طراحی لوگو، دکوراسیون محل کار ودیگر ملزومات برندینگ یک فعالیت نو یکی از سخت ترین چالش های پیش روی شما خواهد بود. گزینه های زیادی پیش روی شماست و انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب  می تواند برای شما شکوفایی و پیشرفت خارق العاده ای به ارمغان بیاورد، اما روی دیگر سکه شرایط متفاوت و خطرناکی را برای یک تجارت نوپا رقم می زند. متاسفانه در کشور ما به دلیل وجود ضریب ریسک پذیری پایین در مشاغل نوپا معمولا به این مورد اساسی یعنی انتخاب و استفاده از ترکیب رنگ مشخص ،‌کم توجهی شده و با نگاهی گذرا به آن می نگرند. یکی از روش های مرسوم در گزینش ترکیب رنگ برای برندینگ در ایران، انتخاب رنگهای قدرتمندترین رقبا بدون اندکی تغییر و تفاوت است که بی شک نمی تواند پاسخگوی نیازهای درازمدت و دور اندیشی یک شرکت و یا مجموعه نوپا باشد.

حال چه باید کرد؟ تعیین رنگ بندی سایت در اولین مرحله می تواند از انتخاب یک رنگ اصلی به عنوان پایه آغاز شود. مطمئنا در نگاه اول گزینه های زیادی وجود ندارد، اما می توان با دقت بیشتر به گزینه های بیشتری دست پیدا کرد، مثلا رنگ آبی خود شامل رنگ های آبی متفاوتی خواهد بود، از آبی آسمانی و لاجوردی گرفته تا نقره آبی، همگی آبی هستند و هر کدام حال و هوای متفاوتی دارند. ضمن این که ما معمولا برای برندینگ به دو یا چند رنگ نیاز داریم که بتواند تمام نیاز های ما را بر طرف کند. اینجا دقیقا محل مناسب برای اشتباه بزرگ است. چگونه از رنگ پایه به ترکیب رنگ متمایزی برسیم ؟ چالش بزرگ همین است.

راهکارهای متفاوتی برای رفع این مشکل وجود دارد، مانند مشاوره با یک طراح گرافیک و یا استفاده از ترکیب رنگ های معمول مثل رنگ آبی با رنگ سفید و یا زرد با قرمز، اما این راه ها نمی تواند تفاوت های چشمگیری برای شما ایجاد کند. ما در این مطلب سعی کردیم ضمن معرفی نمونه های جالب و جذاب از ترکیب رنگ های مختلف به شما راهکاری عملی و جذاب را برای بدست آوردن بهترین هارمونی در رنگها قرار دهیم.

پیشنهاد ترکیب رنگ با موضوع میوه ها

الهام از طبیعت می تواند راهگشای مناسبی برای انتخاب رنگ بندی سایت توسط شما باشد. مغز انسان با توجه به دیدن رنگهای مختلف در طبیعت بسیاری از هارمونی ها را پذیرفته و نسبت به آنها حس مشخصی را در بدن ایجاد می کند. از این تکنیک معمولا در بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می شود. مثلا یک نوشابه لیمویی در بسته بندی لیمویی قرار می گیرد و یا یک آدامس دارچینی در یک بسته قهوه ای. پس می توانیم از این روش برای ایجاد ترکیب رنگ و هارمونی های مناسب استفاده کنیم .

در اینجا با معرفی ترکیب رنگ ها در میوه های مختلف می خواهیم هر چه بیشتر شما را با این تکنیک آشنا کنیم تا از آن در طراحی لوگو، وبسایت و برندینگ بهره بگیرید.

رنگ بندی سایت با الهام از انگور

angourترکیب رنگ انگور برای طراحی وبسایت

angour2

طراحی و رنگ بندی سایت با الهام از انگور

ترکیب رنگ سایت با الهام از هندوانه

hendooneترکیب رنگ هندوانه برای طراحی وبسایت

hendoone2

طراحی و رنگ بندی سایت با الهام از هندوانه

رنگ بندی سایت با الهام از لیمو ترش

limoo

ترکیب رنگ لیمو برای طراحی وبسایت

limoo2

طراحی و رنگ بندی سایت با الهام از لیموترش

ترکیب رنگ سایت با الهام از توت فرنگی

 toot

ترکیب رنگ توت فرنگی برای طراحی وبسایت

toot2

طراحی و رنگ بندی سایت با الهام از توت فرنگی

برای انتخاب رنگ بندی سایت میتوانید از ابزارهای دیگری نیز بهره بگیرید و المان های مختلفی را متناسب با موضوع سایت خود در آن بگنجانید، یکی از محبوبترین ابزارها در میان طراحان Adobe Kuler است.

 

بررسی موردی روانشناسی رنگها در شرکتهای بزرگ

برای بررسی بهتر روانشناسی رنگها در طراحی سایت سری به بعضی از بزرگترین شرکتهای جهان و نحوه حضور آنها در دنیای مجازی خواهیم زد و با توجه به ترکیب رنگ بکار رفته در سایتها به بررسی روانشناسی رنگ مورد نظرشان خواهیم پرداخت.

Cocacola

Cocacola

همانطور که انتظار میرفت رنگ اصلی سایت قرمز است و تصویر زمینه سایت با طوسی روشن و سفید پوشیده شده است که وضوح بهتری به رنگ قرمز میبخشد. براساس روانشناسی رنگها قرمز احساس هیجان و انرژی را به بیننده منتقل میکند علاوه برآن پیام اصلی سایت بر روی عکس شادی یا Happiness است که همخوانی کاملی با روانشناسی رنگ قرمز دارد.
انتخاب رنگ مناسب برای بخش های مختلف سایت مانند هدر، نوشته ها، تبلیغات و پس زمینه تاثیر بالایی بر بینندگان خواهد داشت، توجه به اصول روانشناسی رنگها در انتخاب ترکیب رنگ سایت نشانگر حرفه ای بودن برند یا شرکت شما خواهد بود.

IBM

IBM

سایت رسمی شرکت IBM از ترکیب رنگی بسیار حرفه ای بهره میبرد که نشانگر توجه ویژه آنها به روانشناسی رنگها در تمام زمینه های کاری و تبلیغاتی است. رنگهای آبی، طوسی وسفید در کنار هم و بطور کلی رنگهای سرد نمایانگر حرفه ای و جدی بودن یک تجارت می باشند.
گاهی ممکن است شما ترکیب رنگ سایت را بدون در نظر گرفتن اصول جهانی روانشناسی رنگها و براساس سنت عرف محیطی که در آن قرار دارید انتخاب کنید. مهم آن است که در قدم اول مشتریان هدف خود را بخوبی بشناسید، اگر قرار است تجارت شما در عرصه های جهانی نیز فعال باشد توجه به اصول جهانی روانشناسی رنگها و طراحی سایت متناسب با آن بسیار مهم خواهد بود. برای مثال بسیار از مردم روسیه هنوز حس بدی نسبت به رنگ قرمز (نماد کمونیست) دارند و استفاده از آن در سایت ممکن است باعث بی اعتمادی آنها به شما گردد، مثالهایی شبیه به این تاثیر و اهمیت شناخت مشتریان و روانشناسی رنگها را به ما نشان میدهد.
بعنوان مثال روانشناسی رنگ زرد بسیار پیچیده است زیرا بیانگر حس ناراحتی در سوئد، حسودی در فرانسه، قداست در چین و تنفر در ایران است.

Mcdonalds

Mcdonalds

مکدونالد را با لوگوی زرد و قرمز خود به سرعت قابل تشخیص است، در طراحی سایت شرکت نیز از همین ترکیب رنگ به خوبی بهره گرفته شده است. رنگ قالب سایت قرمز است و برای فست فود و رستورانها بسیار توصیه میشود زیرا با توجه به روانشناسی رنگها موجب افزایش سرعت غذا خوردن انسان میشود. البته رنگهایی مانند مشکی، طوسی روشن و سفید نیز در این سایت به چشم میخورند. بر اساس اصول روانشناسی رنگها دو دسته کلی میتوان برای آنها در نظر گرفت، رنگهای گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز و رنگهای سرد مانند آبی، سبز و صورتی. هرکدام از این رنگها به تنهایی بیانگر حس و حال متفاوتی هستند که در علم روانشناسی رنگها بصورت گسترده مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته اند.

استفاده از رنگهای سرد در پس زمینه و رنگهای گرم برای ظاهر میتواند به بیننده برای درک بهتر عمق تصویر کمک کند. Pantone, inc.

Nike

Nike

ترکیب رنگ بکار رفته در این سایت متشکل از سبز، نارنجی و سفید است. با توجه به روانشناسی رنگها، سبز بیانگر طبیعت، سلامتی و زندگی است و نارنجی نماد لذت و سرگرمی که همخوانی خوبی را با ورزش خواهد داشت. استفاده از رنگ سفید فارغ از روانشناسی رنگها و به منظور جلوه بیشتر محصولات در صفحه سایت صورت گرفته است.

Apple

Apple

وبسایت شرکت اپل یکی از تمیزترین و ساده ترین سایتها در دنیای اینترنت است. اگر آن را از منظر روانشناسی رنگها بررسی کنیم، میبینیم که رنگ سفید زمینه حس سادگی و تازگی را به بیننده منتقل میکند و طوسی درخشان بالای سایت به حسی از خلاقیت و جدیت همراه است. استفاده از روانشناسی رنگها و ترکیب سفید، طوسی و مشکی جذابیت خاصی به این وبسایت بخشیده است.

 

اما به هر حال یک اصل کلی وجود دارد که می گوید : در رنگ بندی یک صفحه ، باید به این موضوع توجه شود که این رنگ قرار است در چه صفحه ای و با چه موضوعی به کار رود. یعنی اصل توجه به عملکرد و موضوعیت سایت ، در رنگ بندی مطالب مهم است . سایت های دولتی و به طور کل ، سایت هایی با بازدیدکننده بسیار بالا ، معمولا از رنک سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینک های صفحه و رنگ بنفش برای لینکهای مشاهده شده که به عنوان default برنامه فرانت پیج نیز به کار می رود ، استفاده می کنند.

سایت هایی که بیش تر جنبه شخصی دارند ، از رنگ های مکمل استفاده می کنند. مثلا رنگ سبز پر رنگ در کنار سرمه ای ، جذابیت خاصی به سایت هایی با موضوعیت بازرگانی می دهد . و یا در طراحی سایت های کودکان ، از رنگ های خیلی شاد استفاده می شود.

به هر حال توجه به کارکرد کد رنگ ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است . در ادامه این مطلب ، فقط قصد یادآوری نوع روان شناسی هر رنگ درمخاطبان از دید روان شناسان داریم و فعلا در مورد این که چه نوع رنگی برای چه سایتی مناسب است ، صحبت نمی کنیم. اگر چه این توضیحات ، خود نیز بیان گر استنتاجات خوبی هستند که وب مسترها را در گرافیک سایت ، به خوبی هدایت می کند.

یک بهترین رنگ نداریم!

در مدیریت نوین یک اصل پذیرفته شده وجود دارد که یک بهترین شیوه مدیریت در کار وجود ندارد. ترکیب و هماهنگی و استقرار یک نظام در رنگ بندی صفحات وب نیز ، چنین رویکردی دارد. تجربه و نوع علاقه و هنر web designer هست که سایتی را برای ما جذاب و سایتی دیگر را next می کنیم. نکاتی که می بایست در زمان طراحی گرافیکی سایت در نظر داشته باشیم به شرح زیر هستند :

    اثر روان شناسی رنگ

قابلیت خواندن متون صفحات سایت .
رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند ، گرافیک ها ، لینک ها و متون
وجود تطبیق رنگی بین لوگوها و آرم های صفحات با رنگ بندی متون و مطالب به کار گرفته شده
وجه به نوع مخاطب و بازدیدکننده بخش های مختلف سایت .

سایتی مانند یاهو ، که روزانه میلیون ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشکیل شده است ، برای هر بخش خود از یک چیدمان و رنگ بندی خاصی در طراحی صفحات اکتیو ، استفاده کرده است . مثلا بخش کودکان یاهو با بخش بازرگانی ان بسیار تفاوت دارد.

۵ اصل مهم

لیست زیر مشخصه هایی از رنگ ها را که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید بیان میکند:

رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند ، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند.
اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است!
هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد .به قول مک لوهان ، رسانه همان پیام است.

روان شناسی رنگ ها

به طور کل ، رنگ ها دارای خصیصه های خاصی هستند که در زیر به بخشی از این مولفه های موجود در رنگ ها اشاره شده است :

سفید :

اشاره دارد به صداقت ، پاکیزگی ، صمیمیت ، ملایمت و معاصر بود ن چیزی . سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است . در تجارت سفید رنگ خستگی گیر و انرژی بخش است .

سیاه :

اشاره دارد به ظرافت ، قدرت ، دلیری ، شهامت ، فریبندگی ، شیطان ، مهارت و باستان . مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ بعنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند .
قرمز :

توانایی ، هیجان ، احساسات شدید ، سرعت ، خطر و تهاجم . این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند . در تجارت بمعنی وام و بدهی است . این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند .

آبی :

امنیت ، اعتماد ، مسیولیت پذیری ، سرما ، ایمان ، وفاداری ، وابستگی وجاه و جلال . آبی دومین رنگ عوام پسند است . در تجارت بمعنای ضمانت مالی است .

سبز :

تندرستی ، فراوانی ، حاصلخیزی ، آزادی ، شفا و بهبودی ، طبیعت ، پیشرفت ، حسادت و خونسردی . در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود .

قهوه ای :

تاثیر گذاری ، متانت ، توانگری مالی و کمک کننده بودن . قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است .

خاکستری :

صمیمیت زیاد ، اعتبار و نفوذ و عملی بودن . در تجارت بمعنای سنت گرایی است .

صورتی :

ملایمت ، شیرینی ، ظرافت و زنانگی ، خوب بودن ، بی گناهی و پرورش کودک .

بنفش :

وقار ، معنویت ، شاهانه بودن ، عیش و نعمت ، دارایی ، اعتبار و نفوذ ، سوگواری و مهارت . در تجارت بزرگ نشان دادن است . بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.

نارنجی :

سرزندگی و شوخی ، لذت و خوشگذرانی ، تعادل گرمایی ، تشویق کردن ، چالاکی و نیرو ، تحمل و بلند همتی.

زرد :

نور خورشید ، گرمی ، خوشی ، نامردی ، ترسویی و حسادت . در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است . زرد باعث افزایش تمرکز شده ، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست .

طلایی :

نشانگر گران بودن و پرستیژ است .

نقره ای :

سرما ، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است .
پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود باندیشید . چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید ؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید .

بعد رنگ خود را انتخاب کنید ! توجه داشته باشید که گرافیک صفحات وب ، امروزه نقش زیادی را در ارایه دکترین رفتار سازمانی الکترونیکی مراکز رسانه ای غرب به مخاطبان در اختیار دارند و LOGO ، BANNER ، TIZER ها ، فوق العاده در تحکیم مفاهیم به مخاطبان موثر هستند.

گردآوری و تالیف: ایده ساز

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *